tirsdag den 10. juli 2012

Hyldeblomst saftevand

I år nåede jeg det. Om end det var på et hængende hår. Jeg fik lavet hyldeblomst saftevand. Og det smager fantastisk. Og de "unge mennesker" som huset er fyldt med for tiden, er også helt vilde med det. Fedt at man kan lave noget så simpelt, gammeldags og sundt, og de så stadig gider have det.
Jeg var meget opmærksom på, hvornår hylden blomstrede i år, da jeg i flere år har planlagt, at skulle lave det. Og opdagede da også straks de blomstrede. Men det var der åbenbart også mange andre der gjorde, for det var rimelig umulig, at opdrive citron syre som skal i. Jeg formoder, at mange andre også havde fået samme tanke som jeg, med mindre man bruger citronsyre til andre ting..... Har så siden set en opskrift, hvor der blot står enten citron syre elller vin syre. Og vinsyre havde de alle steder.
Nå men her er så resultatet af mine anstrengelser:

Det er lavet efter denne simple opskrift:

  • 30 skærme hyldebærblomster
  • 500-1000 gram sukker
  • 3 citroner i skiver
  • 2 breve citronsyre á 20 gram
  • 1 liter kogende vand

Blomsterne ligges i en stor skål/balje.
Læg de skivede citroner ned i mellem.
Drys sukker og citronsyre over
Overhæld det hele med det kogende vand.
Dæk det med låg og stil det køligt i 4-6 dage.
Rør i det hver dag.
Si saften og kom det på skoldede flasker. Skyl evt. flaskerne med atamon.
Opbevares køligt. Eller hæld saften i mælkekartoner foret med en plastikpose, bind for posen og put det i fryseren. På denne måde kan du tage lidt "sommer" op af fryseren til vinter :-)
Håber dette kan være til glæde og inspiration til nogle af jer.

Bonde-liv gårdbutik og webshop

Jeg vil lige her nævne, at Bonde-liv gårdbutik holder ferie lukket frad fredag d. 13. juli til og med fredag d.27. juli 2012
Man kan stadig sagtens handle på www.bonde-liv.dk, men ordrerne vil først blive afsendt efter tirsdag d. 24. juli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar